Zajęcia rozwijające – muzyka

W każdy piątek pierwszego semestru chętni uczniowie z klasy 1. uczestniczyli w zajęciach rozwijających kreatywność w zakresie muzyki.

Jak muzyka inspiruje?


Muzyka jest bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na rozwój każdego człowieka, a szczególnie dziecka w młodszym wieku szkolnym. Przeżycia związane z odbiorem muzyki mają duży wpływ na rozwój emocjonalny, estetyczny i społeczny. Słuchanie muzyki pobudza rozwój analizatora słuchowego w zakresie słuchu akustycznego i muzycznego, koncentrację uwagi, pamięć muzyczną oraz wrażliwość na dźwięki.

Założenia


W młodszym wieku szkolnym zaczynają rozwijać się zdolności i predyspozycje muzyczne. Ich rozwój zależy od takiej pracy nad umuzykalnieniem, aby kontakt ze światem dźwięków wpływał na zwiększanie się wrażliwości słuchowej. Kształtuje się wtedy umiejętność przeżywania muzyki i zainteresowania nią oraz wyrabia się nawyk bycia odbiorcą i współtwórcą muzyki.

Odbiorcy


Zajęcia przeznaczone są do realizacji w klasach 1 – 3 w formie aktywności muzyczno-ruchowej na poziomie pierwszego etapu edukacyjnego. Opracowany plan zajęć dodatkowych w zakresie muzyki jest zgodny z Podstawą Programową Edukacji Wczesnoszkolnej.
Treści programu są realizowane poprzez zabawy i ćwiczenia muzyczno-rytmiczne. Zajęcia trwają 45 minut i odbywają się z częstotliwością raz w tygodniu.

Korzyści


Każda z tych form kształci inne umiejętności, a ich różnorodność urozmaica zajęcia oraz pobudza zainteresowania i aktywność ucznia.

Działania


Podczas edukacyjnych zajęć kreatywnych w zakresie muzyki uczniowie kształtują swoją wrażliwość artystyczną, rozbudzają oraz rozwijają zainteresowania i uzdolnienia muzyczne. Poznają różne formy kontaktu z muzyką, a także kształtują umiejętności wykonawcze poprzez taniec, śpiew i grę na instrumentach. Ponadto, na początku swojej drogi edukacyjnej, kształtują osobowość twórczą dzięki wdrażaniu do aktywnego uczestnictwa w kulturze.

Zapraszamy do obejrzenia krótkiego nagrania z zajęć.

Cele zajęć

– kształtowanie świadomości własnego ciała, poczucia rytmu;
– wyrażanie własnych uczuć, nastrojów i stanów emocjonalnych za pomocą środków muzyczno – ruchowych;
– wyposażenie uczniów w podstawowe umiejętności wokalne;
– kształcenie poprawnego śpiewu piosenek jednogłosowych;

– umiejętność śpiewania indywidualnego i grupowego;
– opanowanie różnorodnego repertuaru związanego z kalendarzem imprez szkolnych;
– kształtowanie systematyczności, obowiązkowości oraz umiejętności współdziałania w grupie;

– nauka i doskonalenie gry na wybranym instrumencie: instrumenty perkusyjne, keyboard, gitara;
– wyposażenie uczniów w podstawowe wiadomości dotyczące zasad muzyki;
– dostarczanie radości ze wspólnego muzykowania.

Zajęcia w obrazach

Zobacz naszą galerię.

Zobacz Harmonogram zajęć pozalekcyjnych

w roku szkolnym 2024 / 2025

Kliknij tu

Autorem tego artykułu jest pan Jarosław Chmielowiec.

Scroll to Top